Hejsan!

Jaha, här är då min blogg. Jag är nästan 20 år, för fan. Jag har svårt att svälja det eftersom jag älskar att vara barnslig. Jag har tyvärr en massa åsikter om allt och alla och vill nödvändigtvis ge en massa tips, vilket folk runtikring mig hatar. Därför tar jag mina åsikter hit! Haha..

söndag 8 juni 2008

Blåbärsfläckar är (inte) omöjliga att få bort!


Idag skedde en "olycka". Jag och min lillasyster började bråka av nån anledning som jag knappt kommer ihåg ens. Till slut urartade bråket mer och mer och avslutades med ett par riktigt fula ord och helt plötsligt tog hon sitt glas och vips så hade jag fått vatten över hela mig! Mogen, nyss fyllda 19 år, riktigt arg och impusliv, som jag är, gav jag igen genom att slänga första bästa jag hade för händerna... nämligen ett glas blåbärssoppa...

Det kom över hela hennes vita fina byxor och ett skrik for över hennes läppar. Shit! Alltså, jag hade tänkt över vad jag egentligen tänkte kasta, men bara för sisådär en halv sekund. Och jag var så arg just då att jag inte brydde mig om det förstörde byxorna för all framtid. Nåväl, det kom mitt mellan bena på henne så det såg ut som världens finaste mensfläck... Och som alla vet: blåbärsfläckar går ju inte bort.

I panik sökte jag över internet och fick fram en hel del tips:
* Man kan ta galltvål, citrontvål(minimundus) eller grön yes. Sedan skulle det få dra några timmar.
* Nästa sa att galltvål inte funkar och att grön yes var väldigt bra.
* Fil ska tydligen fungera bra också.
* Flytande vanish
* Plagget kan läggas i kokande vatten.
* Vinfläcksborttagaren, mirakelmedlet. (http://www.rajt.se/)

Jag hade bara Yes hemma för tillfället, föräldrarna var ute och köpte Vanish, så jag satte mig och gnuggade fläckarna med det och mineralvatten som jag också hört ska hjälpa. Och till min förvåning: de blev ljusare och ljusare för var gång jag gnuggade in och tvättade bort. Jag lät dem ligga och dra in yes ett tag och skölde bort med vatten och gnuggade in igen. Tre gånger senare och fläckarna var klart ljusblåa istället för mörklila. Sedan kom föräldrarna hem med flytande vanish och när vi sprutat det på plagget försvann fläckarna framför ögonen på oss! Helt otroligt!

Så nu vet vi alla hur man tar bort blåbärsfläckar. Fil ska tydligen vara lika bra som vanish, dock kladdigare. Jag fick gnugga rätt länge med Yes och blev ganska narig på händerna. (Rätt åt mig i och för sig. :P) De andra beskrivna metoderna kanske också funkar, och kanske inte är lika jobbiga. Så testa er fram och ha det så underbart i sommarvärmen!

2 kommentarer:

annie sa...

tusen tack för tipset :D

Mia sa...

:) Bra om det hjälper någon! :D